فائزون|۸ شهریور ۱۳۶۱

کدخبر : 14362 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۲۶|۱۳:۲۰

تاریخ شمسی

8 شهریور 1361

تاریخ قمری

10 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی

30 اوت 1982
 
خلاصه روز: 

- حمله‌ی ناکام یک هواپیمای عراقی به جزیره‌ی خارک و ادعای تلویزیون بصره مبنی‌بر آتش‌سوزی در جزیره‌ی خارک؛ تکذیب ادعای عراق از جانب یک مقام آگاه؛ تأیید ناکامی حمله‌ی عراق به خارک ازجانب استاندار بوشهر؛ خبر خبرگزاری رویتر با استناد به اطلاعیه‌ی نظامی عراق درباره‌ی حمله به خارک و آمادگی عراق برای دفاع از بصره در صورت حمله‌ی احتمالی به این شهر.

- ناکامی نیروهای عراقی در تصرف یکی از تپه‌های منطقه‌ی میمک به‌دلیل مقاومت نیروهای سپاه و بسیج؛ بر اثر بمباران شهر آبادان و مراکز اقتصادی آن، یک مغازه تخریب و قسمتی از پالایشگاه دچار آتش‌سوزی شد.

- صدام حسین در مراسم اعطای نشان شجاعت به افسران و درجه‌داران عراقی هدف اصلی ایران را شرق بصره دانست و از متمرکز بودن نیروهای ایرانی در شرق عراق خبر داد.

- دیدار فرمانده نیروی زمینی با نخست‌وزیر و ارائه‌ی گزارش از مناطق جنگی و کمک‌های دولت به جبهه‌های نبرد، مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی در‌این‌باره.

- مراسم تشییع شهید ناصر کاظمی فرمانده سپاه کردستان از مقابل مدرسه‌ی عالی شهید مطهری.

- بمباران سهوی مقر گروه‌های مسلح غیرقانونی در سردشت به‌وسیله‌ی هواپیماهای عراقی.

- درگیری بین عناصر سازمان کومه‌له و حزب دمکرات در روستای قره‌داغ مهاباد براثر اختلاف در گرفتن مالیات از مردم روستا که به کشته شدن 30 تن از دو طرف انجامید؛ پاک‌سازی 6 روستا در شمال بوکان به همت سپاه میاندوآب.

- ادامه‌ی ترورهای سازمان مجاهدین خلق در تهران، 4 نفر شهید شدند و یک تن مجروح شد؛ اجرای حکم اعدام فرمانده یک تیم عملیاتی سازمان در اسلام‌آباد غرب؛ دستگیری یک زن فعال سازمان مجاهدین خلق در قائم‌شهر.

- در‌پی دستگیری یک شبکه‌ی نفوذی سازمان مجاهدین خلق در نیروهای مسلح، خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارشی از اقداماتی که قرار بود این شبکه انجام دهد، منتشر کرد؛ حکم دادگاه انقلاب ارتش درباره‌ی 8 درجه‌دار پایگاه هوایی بوشهر به جرم اخلال در ارتش.

- خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی‌بر دستگیری 138 تن از اعضا و هواداران سازمان اتحادیه‌ی کمونیست‌های ایران در خوزستان و کشف و ضبط انبار مهمات آنها و تعداد فراوانی اوراق مهم درون‌گروهی.

- دیدار روحانیون منطقه‌ی پاوه و اورامانات با رئیس مجلس، انتقاد به سستی جهان اسلام در برابر تجاوز اسرائیل به لبنان، هشدار به گروه‌های مسلح غیرقانونی کردستان و قول رسیدگی به مشکلات مردم این استان مهم‌ترین موضوعات سخنان رئیس مجلس بود.

- مراسم گرامیداشت شهدای هشت شهریور در مدرسه‌ی عالی شهید مطهری با حضور مردم و مقامات لشکری و کشوری و سخنرانی نخست‌وزیر؛ برگزاری مراسم سالگرد شهدای هشت شهریور در سالن کنفرانس نخست‌وزیری با حضور خانواده شهیدان و مقامات لشکری و کشوری، پیام رئیس‌جمهور به این مراسم، سخنان همسر شهید رجایی و سخنرانی نخست‌وزیر.

- ملاقات سفیر فلسطین با معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران و درباره‌ی تشکیل کنفرانس فاس و گزارش روزنامه کیهان از این دیدار.

- گزارش بی.بی.سی از امکان طرح به رسمیت شناختن اسرائیل در نشست وزیران خارجه‌ی اتحادیه‌ی عرب در فاس مراکش و کنفرانس سران این اتحادیه.

- در دیدار نماینده‌ی صلیب سرخ با سرپرست ستاد نظارت بر پذیرش و اعزام خانواده‌های اسیران جنگی، ایران موافقت خود را برای شروع برنامه‌ی دیدار اسیران با خانواده‌هایشان اعلام کرد.

- دیدار معاون نخست‌وزیر عراق با رئیس‌جمهور یوگسلاوی در سفر به یوگسلاوی و گفت‌وگو درباره‌ی روابط دوجانبه، کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد و گرد‌همایی وزیران خارجه‌ی این کشورها و اعلام موافقت ضمنی با تغییر مکان اجلاس غیرمتعهدها، گزارش‌های خبرگزاری امارات و خبرگزاری فرانسه دربارة این تصمیم.

- خبرگزاری فرانسه: طرح ربودن وزیر نفت عراق توسط شورای انقلاب اسلامی اندونزی و مبادله وی با وزیر نفت ایران ـ که در اسارت عراقی‌هاست ـ به دلیل موافقت نکردن ایران شکست خورد.

- اعلام حمایت صریح اسرائیل از بشیر جُمیَّل در گفت‌وگوی آریل شارون با اوریانا فالاچی؛ خبر خبرگزاری فرانسه از کناره‌گیری بشیر جُمیَّل از فرماندهی فالانژها؛ خبر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی درباره‌ی استفاده از نیروهای فالانژ برای سازمان‌دهی ارتش لبنان.

ارسال نظر






captcha
ارسال